pondělí, března 31, 2014

Salta a loziska zas a znovu…


Tak a jsme v Salte. Meste, o kterem mluvila Pajka stale dokola, ze tam proste musi, protoze ji nekdo rekl, ze je moc pekne. Chtela tam tak moc, ze ji neodrazovala ani predpoved deste na cely tyden dopredu. Diky tem vsem technickym zdrzenim, jsme se sem nakonec dostali, kdyz uz bylo po velkych destich. V nedeli bylo vse zavrene a tak jsme pouze navstivili info centrum a nasli celkem dobry hostel El Lituano s prijemnym personalem. Jedinou vadou bylo, ze vetsinou netekla studena voda. Ano, spravne – studena. A zkuste se osprchovat v polo vrouci vode. Nic moc… to uz je lepsi ta studena.


Salta jako mesto je celkem pekne (ale zas nic extra) a lidi jsou moc prijemni. Vitana zmena po ne zrovna moc pratelskem San Pedro v Chile. Velice prehledne jsou tu reseny kolme ulice a tak Vam kazdy popise kam jit pomoci toho kolik “quadras” neboli ctvercu mate jit kterym smerem. Co tu je asi nejvetsi hit, tak jsou asi katedraly, ktere vystupuji nad okolnimi domy a uvnitr jsou plne bohatych relikvii, nad kterymi jsem zasnul i ja, a to me kostely vetsinou nechavaji naprosto klidnym.



Do Salty jsme jeli celou cestu velice opatrne, protoze jsem nevedel, co udelaji nespravna loziska v kyvce a navic zaclo rachtat v prednim kole a tak jsem mel podezreni jeste na loziska v tom kole. Jako skoro vsude v Jizni Americe ma kazde vetsi mesto ctvrt, kde jsou soustredeny vsechny kramky s nahradnimi dily a auto/moto potrebami. Staci se zeptat kde a pak uz najdete, vse co potrebujete. V prvnim kramku mi starsi deda velice pomalym tempem vysel maximalne vstric, kdyz nasel podobna konicka loziska stejnych rozmeru, jako jsem potreboval. Jedny uzsi a druhe tlustsi. Obe dokonce vypadali robustneji, nez puvodni originalni s plastovou kosilkou. Jediny problem byl, ze tam nebyla krytka a lozisko by se velice rychle zaspinilo prachem a piskem a jeho zivotnost by tak asi nebyla moc velka. I s tim si vsak vedel rady a doplnil lozisko krytkou, ktera sedla jak prdel na hrnec. Super, ted uz jen vymenit ty loziska. To uz jsem parkrat delal, jen potrebuji dilnu s lepsim naradim a idealne momentovym klicem.


Kdyz uz je tu BMW zastoupeni, tak si rikam, ze vyzkousim nejprve je. Staci mi jen, aby loziska spravne dotahli a zbytek zmaknu sam. Nojo, jenze to by nemohlo byt BMW a prisne nemecke procesy. Na kramu byla prijemna slecna a poslala me rovnou dozadu za techniky. V kramu i servisu bylo jak vymalovano. Zadni zakaznici ani auto ci motorky na opravu. Je jasne ze v Argentine si BMW jentak nikdo dovolit nemuze. Prijemny strejda mi chtel pomoci, ale nemeli ani pristroj na sladeni karburatoru a vyladeni na vyssi nadmorskou vysku, pry motorky na toto posilaji do jineho mesta. A vymena lozisek? Pry to nebude problem, ale do servisu nesmim a zaplatim cca 6000kc. Trochu moc i na evropske pomery. Napad, ze bych moto rozdelal na parkovisti a pouze je poprosil o momentovy klic a nastroj na vyndani lozisek se take neujal. Pry nemuzou. No nic, alespon mi doporucil`, kde se poohlednout po servisu, kde by mi poskytli misto a naradi.


Kdyz jsem se tam dostal, bylo uz po poledni a nevrly pan, mi rekl v podstate to same. Ze to rad udela, ale ja abych mu delal v dilne, ze to teda ne. Po chvily vysvetlovani, ze uz jsem to delal nekolikrat a ze jsem chudy cestovatel, co spi pouze ve stanu svolil. At pry prijdu po sieste. Takze otocka na hostelu a ve 4hodiny zase zpatky. Kyvka je rozebrana za chvilku, to uz mam nacvicene. Loziska venku, taky jak po masle. Ted jen vymyslet, jaka loziska a jak je pojistit proti zaspineni. Po chvily laborovani mam reseni, ktere vypada jak original, ale je z kvalitnejsiho loziska. Jsem super stastny, tez uz jen to dobre utahnout. Momentovy klic? Ten byste tu shaneli opravdu spatne! Takze dotazeni jemne a chyceni sroubu imbusem, aby se neotacel se zamykaci matici a nepridaval na bocnim tlaku. Zadny loctite, vse na pohodu a zkontroluju po case, zda-li se to nepohlo. Super!




Jeste v kramech shanim olejovy filtr a brzdove desticky, at mam na cestu na sever do zasoby. Obchudky s moto doplnky a dily, jeden vedle druheho, jsou naprosto namackane lidmi a ve vetsine maji poradove systemy s cisly. V jednom z nich me starsi prodejce dava tip na misto, kde zarucene sezenu olejovy filtr. Ulice 10th de Octubre 444, asi 6 ctvercu odsud. Kdyz dorazim na misto, je tam pouze nejaka vila, tak se ptam opodal a rikaji, ze se mam dostat do garaze, ze to je spravne misto. Kdyz se vratim, vrata uz jsou otevrena a za nimi se dostavam do obrovske haly plne motorek. Vetsinou starych vraku, ale na podstavci tu maji i nove HD. Stoji tam pan, Guilermo a nabizi mi pomoc. Pry dokaze vzit stary filtr, dat ho znamemu, ktery vytoci z papiru fitr, ktery bude jako novy. To vse asi za 100kc. Zadam ho at mi rovnou seridi karburatory a zkontroluje ventily. To jsem jeste nikdy nedelal a on s tim nema problem. Pro me je to dalsi lekce na mechanika.


Pak dorazi jeho syn Benjamin a nadsene kouka na me moto. Pry ma R100 GS taky! Presne takovou, jakou jsem mel pred PDckem. Pred obedem na ni dojede a pujci mi ji, nez moje moto vystydne, aby se udelali ventilove vule. Super pocit, kdyz Vam tu mechanik pujci svou moto. Ma ji sice totalne v dezolatnim stavu, ale R100 je R100 a tak mam usmev od ucha k uchu, kdyz dorazim za Pajkou a ona prekvapene kouka, kde jsem vymenil motorky.


Po pauze kontrolujeme ventily a jsou skoro uplne OK. Ja jeste menim olej v prevodovce, protoze tady maji Castrol 80w90 GL5, ktery davam i v CR. Celkem me prekvapuje, jak vsichni tvrdi, ze v Argentine jsou zavrene celnice a veci z dovozu nemaji, pritom se tu da sehnat skoro vse a mnohem lepe nez v Chile. Olej z prevodovky nevypada uplne super a vedle jedne velke spony, nachazim na magnetu sroubu jeste dost malych drobnych casti. Guilermo rika, at si nedelam starosti, ze to je v pohode, ale ja jsem zas nervozni, jestli jsme neco ve Valparaisu nepodcenili. Nakonec jeste cistim vzduchovy filtr a Guilerrmo mi do nej leje olej.


Na druhy den rano, kdyz chceme odjet, jedu jeste moto projet a vyzkouset, jak jsou serizene karburatory. A zjistuji, ze to neni nic moc. Pokud zatahnu za plny plnyn, tak se moto zacne dusit. Zkousim ladit karbec, ale vysledek je porad stejny. Navic zjistuji, ze v prevodovce cvaka stejne jako ve Valparaisu pred tim, nez jsme ji rozebrali. Jedu za Guilermem a tah motorky je jasny hned. Ve vzduchovem filtru je tolik oleje, ze nestiha dodavat dostatek vzdychu do motoru. Vycistim ho tedy v benzinu, vysusim a jdem mrknout na prevodovku. Rachtani na stoajnku je brutalni. A kdyz se jede a vymackne spojka, tak to rachta zhruba stejne jako kdysi… Ze by opet loziska? Ale jak je to mozne??? Bud to nebudu resit a uvidime, co se stane pozdeji, anebo na to mrknu tady, kde je mechanik, ktery ma zkusenosti a zna tuto motorku.



Dnes, kdyz pisu clanek, uz vim, ze to asi nebylo uplne nutne a rachtani prevodovky s vymacklou spojkou je normalni chovani, ale jsem rad, ze jsme ji otevreli znovu. Kdyz se vi jak na to, tak prevodovka je venku za chvilku, tak proc to neudelat poradne… A opravdu, na druhy den jsem mel sam prevodovku na stole za 50minut! Vyndat baterku, sani s filtrem, sundat kolo a kyvku, odpojit par kabelu a pacek a je to hotove… Otevreni prevodovky, je neco, ceho se zatim bojim, ale kdyz jsem ted videl, jak jednoduse to jde s pomoci elektricke horkovzdusne pistole, tak bych to priste zvladnul sam taky. Rozebrani vnitrku s pozacenim, kam co patri, je otazkou nasledujici hodinky. Tak a ted mam pred sebou vsechny hridele na jejichz koncich jsou loziska. Dostavam tedy do ruky nastroj na sundavani lozisek, ktery pouzivaji mechanici v Kawasaki a jak rika Guilermo, je to sice pomaly, ale skvely nastroj. Loziska jsou venku a az na dve se zdaji celkem v poradku. Objevili jsme, ale chybu z puvodni instalace, kdy se z jedne strany nechala vicka lozisek a nemohla se poradne mazat. Dalsi problem bylo netradicni lozisko na vstupu ze spojky. To jsme nemenili vypada, ze nechodi moc dobre a ma velkou vuli. Honza Zlabek z Carservisu mi v SMS pise, ze todle lozisko snad jeste nikdy nemenili a ze to je atyp, ze ho sezenu jen velice tezce. Tak to jsem zvedav…




Nasledovala klasicka obchuzka obchodu s lozisky. Ctyri loziska, ktera jsme puvodne davali korejska maji tady japonske Koyo. Velke lozisko od vystupni hridele se zda jako problem… nabizeji mi pouze “Ceskoslovenske” ZKL :–) Rikam, ze se celkem trefili, ale ze bych radsi Japonske. No, ob dva obchody a uz mam take Koyo. A co ten atyp? Vubec zadny problem, maji presne to same od FAG. Nezbyva tedy nic, nez vsechna loziska opet narvat na hridele… A to je s horkovzduskou no problem! Vse, co jsme puvodne resili kladivem a silou nandavali a zavirali, jde ted jak po masle. Dokonce merime vsechny vule a davame podlozky na desitiny milimetru presne. Tam, kde se puvodne frezovala nova podlozka byl celkem rozdil a tak jsem rad, ze prevodovka je od ted opet jako nova. Guilermo mi jeste ukazuje jeho zpusob vyroby tesneni, kdy lepidlem potre cele viko prevodovky a na nej prilepi tesnici papir. Ten pak jednoduse okraji a tak neni treba nic kreslit a slozite vymyslet. Pro me je to dalsi lekce, jak se stat mechanikem! :-)


Jedu nadsene projet moto a zda se, ze rachtani je po zahrati oleje konec. Alespon pri jizde a vymackle spojce po nem neni ani slechu. Loziska v kyvce i v prevodovce jsou nova (a spravna), karburatory vyladeny, vzduchovy filtr opet cisty a oleje Castrol v motoru i prevodovce, jake davam i doma. Je cas opustit Saltu a konecne vyrazit na sever!



Žádné komentáře:

Okomentovat