sobota, března 08, 2014

Kardan

Konecne “doma”. Alespon tak se u Ricarda ve Valparaisu citime. Jeste vecer jsme se presunuli i pres to, ze nam nesvitilo zadni svetlo. Cesta byla prima po dalnici a mame dost odrazek po cele motorce, tak to snad nebylo moc nezbecne. Snazil jsem se jeste na benzince sehnat novou zarovku, ale zadna z mistnich benzinek na dalnici nema nic, krome obcerstveni. Do Valpa jsem dorazili po 10hodine, ale Ricardo jeste pracoval. Abychom necekali na ulici, tak dopredu pozadal sousedy, at nas vezmou k sobe a udelaji nam kafe. Navic jeste poprosil kolegu, at nam doveze klice nez dorazi on. Fantasticke. U Ricarda se citime opravdu jako u clena nasi rodiny. Velike setkani po vice nez mesici!



Ricardo je ted kazdy den dost pracovne vytizeny a dela i vice jak 12hodin, protoze rozvazi ucastniky Jihoamerickych her po jednotlivych utkanich. Pred par dny skoncili zimni olympijske hry v Soci a tady ted maji letni. Snazim se od Ricarda sehnat kontakt na nekoho, kdo by pomohl vymenit loziska a vypada to, ze jeden z jeho znamych po vecerech pracuje ve sve garazi a tak by to mohl udelat. Bohuzel ma cas az nasledujici vecer, a tak chci alespon vymenit olej, udelat bezny servis na motorce a zkusit se podivat, co je spatne s temi zvuky. V prevodovce desne rachta, kdyz je zarazena rychlost. Na neutral je vse OK, ale kdyz se zaradi rychlost a tlaci se motorka se spojkou, tak se z ni ozyvaji silene zvuky. Mam strach, ze je neco hodne spatne. Jedu do prvniho Lubricentra, kde mi slejou prevodovy olej ze sudu a ja ho menim dvakrat, abych se ujistil, coze jsou ty zmolky v prevodovem oleji. Vypada to divne. Na novy olej najedu ani ne kilometr a opet ho vypoustim, abych se presvedcil. Vypada to hodne zle. Vracim se domu a rikam Pajce, ze toto muze byt konec nasi cesty. Dily na R100GS v Chile zadne nemaji a kdyz, tak neuveritelne drahe. A pokud se rozmlatila kolecka v prevodovce, tak to tady nikdo neda dohromady.


Po dukladne konzultaci s kluky z cech to vypada na problem v prevodovce. Nechce se mi verit, ze by bylo neco spatne, kdyz byla pred cestou v Carservisu rozebrana a vymenenily se loziska a jednicka a petka. Nechapu. Honza Zlabek (ml.) i Cizak se predhaneji v zaslani instrukci, jak prevodovku rozebrat, takze za nedlouho mam presny popis v mailu, vcetne fotek a schemat. Mimo to mam od pocatku v laptopu Haynes manual a originalni BMW Repair Manual. Ted uz jen sehnat nekoho, kdo se nebude bat to rozebrat. Vzhledem k tomu, ze i v Santiagu se motorky nechtel nikdo dotknout, tak mam obavy, ze to bude ve Valparaisu veliky orisek. Ricardo zkousi par kontaktu, ale beznadejne. Clovicek, ktery nam chtel pomoci s lozisky v krku obraci a do prevodovky se mu nechce. Snazim se vysvetlit, ze komplet motor R100 je spise jako z auta, a ze by s nim nemel mit automechanik vubec zadny problem. Kdyz to Ricardo slysi, vola dalsimu cloveku. Rika, ze je specialista na prevodovky a kdysi pracoval i v nemecku. Uz pri rozhovoru ve me svita spetka nadeje. Dokonce se sam ptal, jestli to je model Paris Dakar. Zna motorku a neboji se!
Sedam tedy na motorku a mirim za nimi 20km do mesta Vina del Mar. Po ceste se snazim jet na neutral co to jde, ale je mi jasne, ze pokud je v prevodovce neporadek, tak ji uz rozmlatil prejezd po dalnici ze Santiaga do Valparaisa. Jsem asi 200m od dilny a stavi me policie. Za celych 10tisic km, ktere mame najete po Jizni Americe, me nezastavil policista ani jednou a ted s rozbitou motorkou tesne pred dilnou? Fakt sranda! Marne se mi snazi vysvetlit, co jsem udelal spatne. Nerozumim. Naopak ja se jim snazim vysvetlit, jaky jsem chudak, ze mam rozbitou motorku! Dlouho se snazi ze me neco dostat, ale nakonec preci jen mavnou rukou, at jedu. Ja se ale nedam a chci vedet, co jsem udelal. “Discopare! Discopare!” Nechapu, jaka je kde diskoteka, az jeden z nich ukazuje rukama osmihranou znacku… “Ahaaa! Disc PARE” … Pare je ve spanelstine STOP a Disc bude tedy znacka. Nezastavil jsem na stopce na sjezdu z hlavni silnice! Snazim se jim jeste vysvetlit, ze jedu na neutral, ale uz jen mavou at jim zmizim z oci! :–)



Oteviram vrata a doufam, ze za nimi bude nekdo kdo me spasi. Hned za nimi stoji asi 6aut a na zemi lezi rozpulena prevodovka. Je mi jasne, ze jsem na spravnem miste! Kdyz vlezu do garaze nachazim Eduarda a jeho dva mlade ucne, jak zrovna rozebiraji velike 4x4 auto, na stole lezi spousta casti motorku a na kapote lezi knizka, kde je schema velike automaticke prevodovky. Moje bawo pro ne bude svacina! Jupiii



Spolecne s kluky rozebirame motorku, podle zaslanych instrukci a behem celkem kratke doby prevodovku vyndavame. Jeste predtim kluci odpoji kardan a zjisti, ze je problem v nem! Vidlicky jsou rozevrene a nalomene a kriz v nem vubec nesedi. Todle jsou ty hrozive zvuky!!! Nechapu, ze to na neutral nedelalo, ale jsem rad, ze nemusime pulit prevodovku. Staci tedy opravit kardan. V CR zalezitost jednoducha diky Kardan Servisu. Tady jedeme do centra mesta a snazime se doptat vsude mozne. Nikdo nevi. Pry tu meli v devadesatych letech policiste motorky R100, ale nedari se nic sehnat. Kluci z CR tvrdi, ze v Maroku nekdo prisel na to, ze je kardan z teto moto je stejny jako ten z volatu nektereho kamionu. Pry na to prisel nejaky mechanik v Maroku. Bohuzel tady nejsou tak inovativni a tak zjistuji, jak tu sehnat kardan novy.



Po chvily na internetu a par telefonatech vim, ze mame tyto moznosti:
  1. Objednani primo od lokalniho BMW. Cas 8-10 pracovnich dni. Cena 30tisic kc.
  2. Objednani z Ameriky noveho servisovatelneho kardanu. Cas neznamy. Cena bez dopravy a cla 12tisic.
  3. Sehnat novy nebo pouzity v CR a poslat kuryrem.
Pri zjistovani vsech moznosti jsem zjistil, ze Kanadan vlastnici pizzerie, ktereho tu zname, je prave v USA a vraci se asi za dva tydny. Takze druha moznost, by mela rovnou vyresenou dopravu. Nicmene nez vubec stacim proverit dostupnost a po mailu dohodnout prevoz, tak mi pisou kluci z cech. Mlady Zlabek z Carservisu uz ma vyndany kardan z motorky jeho tatky a veze ho zrovna do kardan servisu na repasi. Mezitim se dohodnul s Petrem Polaneckym z Cestoffky na tom, ze pomuzou s dopravou. Nakonec stihaji jeste ten samy den v patek 16:57 poslat repasovany kardan DHLkou!!! Neuveritelne! Jsem neuveritelne stastny, ze karad budu mit nejpozdeji ve stredu. Dokonce mi chteli pribalit i studentskou pecet pro Pajku, coz se nakonec radsi vzdalo, kvuli moznym problemum na celnici s jidlem. Ale pribalili mi novy olejovy filtr. Bomba support team!



Nasledujici den jsem si zapnul trackovani zasilky a nadsene cekal na cestu kardanu do Chile. Neuveritelne se stalo skutecnosti a uz druhy den v Sobotu prisla zprava, ze je kardan v Stantiagu v Chile. Wow! Mozna budu mit kardan uz pondeli!!! Dokonce se s nim neco delo i o vikendu a cekalo se na celnici. V pondeli radeji volam do DHL, zda-li neni neco treba a rikaji, at pouze cekam. Nejak se mi tomu nechce verit a zkousim to pozdeji a dostavam kontakt primo na clovicka v DHL, ktery to ma na stole. Ten mi pise mail, ze je potreba cestne prohlaseni o tom, co je v balicku a co s tim budu delat. Pres noc to vyplnim a druhy den to maji jiz v systemech. Opet jsem nervozni a tak volam a pry mam pouze cekat, nic nepotrebuji. Je utery vecer a ja volam opet znovu. Dozvidam se, ze to obvykle potom trva 24hodin, nez zasilku odeslou primo do Valparaisa. Bohuzel ani ve stredu se nemeni status a tak jsem nervozni a volam opet na linku. Je bezne, ze vzdy 3-6 lidi zavesi hned, jak je svou spanelstinou pozadam o hovor v anglictine. Nakonec se dostavam k clovicku, ktery rika, ze to ve ctvrtek dostanu. Cely nateseny tedy rano volam do DHL, abych zjistil, jestli mam byt doma rano nebo odpoledne. Na internetu je podivny status “On Hold” ale u nej je nasane, ze se ceka pouze na odvoz do dalsi destinace. Hovorim tedy s nekym z DHL a ten mi rika, ze je to stale na celnici a ceka se na dalsi veci. Nechapu… uz i na webu je napsane, ze to bylo z celnice pustene. Neda mi to a volam jeste jednou a konecne hovorim s nekym schopnym. Maria mi vysvetluje, ze diky tomu, ze na zasilce je napsano “Oil Filtr”, tak vse musi projit jeste kontrolou ministerstva zdravotnictvi.
WHAAAAAT?!!?!?!?! Malem jsem vyskocil z kuze a uz zacal byt hodne neprijemny…. “Muzete mi prosim vysvetlit, jaktoze mi to nikdo nerekl predtim??? Co jako muze byt nebezpecne na papirovem filtru? Prosim otevrete tu zasilku, podivejte se do ni a zjistite, ze tam zadny olej neni! Nechapu proc to zdrzujete! Vite, ja jsem na ceste kolem sveta a me stranky sleduji tisice lidi. Tisice vasich potencialnich zakazniku a posledni tyden se mohou docist pouze to, jak je DHL spatne! Muzete s tim prosim neco delat!???” Jsem bezradny. Boj s procesy a uredniky me vzdy vycerpa. Maria me stavi na hold a asi 5minut neco resi. Pak se ozve a rika, ze to tedy uvolni a ze si zasilku muzu vyzvednout dnes vecer v Santiagu anebo zitra ve Valparaisu. Neverim uz zadnemu “manana” a tak jsem rozhodnuty. Jedu do Santiaga!


Ve Valparaisu jsme stravili vice nez tyden. To je dlouha prestavka na nasi ceste i kdyz mame 7 mesicu. Nejvice me znervoznuje podnebi ve Stredni Americe, kam maji prijit deste a proto jsme na sever pospichali, abychom se jim vyhnuli. Vetsina cestovatelu jezdi opacne ze severu na jih a tim se podobnemu problemu vyhne. Jinak ale cekani na kardan nebylo tak zle, uz v servisu jsem totiz narazil na dva vesele americany Rodriga a Jamesona, se kterymi jsme si nasledujici dny uzili spoustu srandy. Uz pri prvnim setkani mi nabidnuli odvoz ze servisu zpatky k Ricardovi, coz mi ulehcilo slozite hledani spojeni autobusem. Tim to ale nekoncilo, nasledujici den jsme k nim jeli na navstevu, kdy nas opet gentlemansky vyzvedli a my nemuseli resit slozity spoj do mesta Concon severne od Valparaisa. Kdysi jsme tam uz byli s Ricardem na plazi, a sledovali morska zvirata jako tulene a lvouny. Ted jsme navic mohli pobyt u kamaradu v byte s vyhledem na more, bazenem na strese a rychlym internetem. S Rodrigem je navic desna prdel a v 41letech dela blaznivejsi veci, nez kluci v puberte. Diky jeho nizsimu vzrustu jsou navic s Jamesonem, ktery vazi hodne pres metrak, opravdu komicka dvojice!



Nasledujici dny jsme diky nim prosli vsechny plaze v okoli a mohli hodne z blizka uzasna zvirata. Stovky ptaku, at uz obycejnych racku pres vsechny mozne primorske ptaky az k obrovskym pelikanum, kteri odpocivali na skalach podel more, anebo v nekolikaclenych letkach krouzili po okoly ve formacich, jako vojenska letadla. Naopak mali ptaci, kteri se zivi lovem ryb byli uzasni tim, jak se v hejnu vrhli stremhlav do vody a vypadali tak, jako by nekdo zrovna pouzil na hladinu airstrike. Mimo ptaky jsem znimil lvouny (sea lion), kteri se slunili po skalach a odpocivali po celodenim narocnem lovu v mori. Je zajimave, ze vsechna tato zvirata zde ziji i po tom, co podel plazi vystaveli obrovske vezove domy pro spousty lidi. Zvirata lezi primo pod jejich okny a vubec si jich nevsimaji. A kdyz uz mluvim o vezacich, tak ty jsou samy o sobe zajimave. Kdyz projizdite, reknete si, hnusne panelaky, co hyzdi krasne pobrezi, ale pri blizsim ohledani zjistite, ze stavari jsou zde hodne dumyslni. Zasekavaji tyto vysoke domy primo do skal, aby tak mohli bez problemu celit i vetsim zemetresenim.



A jakoze zemetreseni tu maji hodne casto! Pry jedno mensi klidne i nekolikrat do mesice a jednou za 3 roky pak ceka Chile neco vetsiho. My jsme meli tu cest se zemetresenim seznamit na vlastni kuzi take! Ja uz lezel v posteli a spal a Pavlina byla s Ricardem o patro nize. Probudil me zvuk, jak kdyz mi jede kolem hlavy vlak, ktery neprestaval. Vse na polickach vibrovalo a ja s hruzou bezel po schodech dolu. “Honem pojdte ven, je zemetreseni!!!” Nechtel jsem ani za nic zustavat v papirovem domecku… Pajka mela vytrestene oci a Richardo se u stolu smal. Pry je to tu normalni a takove zemetreseni nikoho neprekvapi. Pevnina Chile je stale v pohybu, tim jak se nachazi na dvou tektonickych deskach. Richardo naladil radio a z nej se ozyvalo, ze zemetreseni o sile pres 4 stupne Richterovy skaly, melo epicentrum kousicek od naseho Valparaisa. Kdyz na to vzpomenu, jeste dnes mam husi kuzi. Po trech zivlech, ktere nas provazeli patagonii, jsem citil, ze zivel zeme, je ten nejsilnejsi a neni mozne se pred nim jakkoliv schovat. Zemetreseni uz nikdy vice! Teda jen pro me! Pajka je naopak miluje!



Žádné komentáře:

Okomentovat